۱۳۸۸ خرداد ۱۷, یکشنبه

تجربیاتی از کاربرد SMS در روابط عمومی
دوست عزیزی در نوشته قبلی وبلاگ نوشته بود که چرا از کاربردهای پیام کوتاه در روابط عمومی ننوشته ام.حقیقت هم داشت ، اما دلیل استفاده از آن در کارهایم نبوده.تجربه خوبی را در این مدت در رابطه با اس ام اس به دست آورده ام . ولی دلیل ننوشتنم این بوده که فرصت نداشته ام . راستش را بخواهید این کامنت ها به من بهانه نوشتن می دهد.
ارتباط با خبرنگاران از طریق پیام کوتاه این اولین تجربه من با اس ام اس بود . از یک سال و نیم پیش برای دعوت از خبرنگاران حوزه سازمان با موبایل شخصی ام و یک نرم افزار ساده موبایل از خبرنگارها دعوت می کردم برای رویدادهای رسانه ای سازمان حضور داشته باشند .اینکار با استقبال مواجه شد و همه خبرنگارها اعتماد کامل به این سیستم پیدا کرده اند. طوری که وقتی نمی آمدند و پیگیر می شدم ، می گفتند اس ام اس نرسید!!در حالی که دعوت نامه ها فاکس هم می شد.دو بار گوشی موبایل من خراب شد و وقفه ای هم در کار افتاد ولی همچنان این جریان ادامه داشت.برای برنامه های درون سازمانی هم از این سیستم ساده استفاده می کردم و خیلی از مدیران سازمان برای گردهمایی ها و برنامه های مناسبتی دعوت اس ام اسی را به رسمیت شناخته اند.
اما از حدود 4 ماه پیش یکی از شماره های خاص اس ام اس را از شرکت مگفا برای روابط عمومی خریدیم که علاوه بر خبرنگاران تمامی مدیران سازمان تا سطح شهرستان ها هم وارد این سیستم شدند و اخبار و رویدادهای سازمان یا دعوت های خاص علاوه بر سیستم مکاتبه و فاکس از طریق اس ام اس هم ایجاد شد.در یک برنامه تلویزیونی هم از این سیستم برای نظرسنجی استفاده کردیم.به تازگی نرم افزاری خاص برای استفاده بیشتر از این شماره تهیه کرده ایم .کاربردهایی که من تجربه آن را داشته ام : - ارتباط با خبرنگاران حوزه برای دعوت به برنامه ها - ارسال تیتر اخبار جدید سایت سازمان برای خبرنگاران- دریافت درخواست های رسانه ای خبرنگاران برای مصاحبه با مدیران سازمان - ارسال اخبار درون سازمانی برای مدیران سازمان در سطوح مختلف- دعوت از مدیران و اشخاص خاص برای یک برنامه- دریافت پیام های مردمی از طریق اس ام اس
چند نکته :- کاربرد اس ام اس را برای ارایه خدمات سازمانی به حساب روابط عمومی الکترونیک نگذاریم. یعنی اگر سازمانی با استفاده از اس ام اس به مشتریانش اطلاعات خاصی را ارایه می داد ، آن را به عنوان کاربرد اس ام اس در روابط عمومی نگوییم.چیزی که در چند همایش و برخی مطالب آن را دیده ام.- استفاده از شماره تلفن همراه معمولی برای ارسال اس ام اس با محدودیت های مخابرات مواجه می شود و برای مواردی که نیاز به ارسال پیام زیاد است نمی توان از شماره عادی استفاده کرد. نرم افزارهایی هستند که بتوانند با یک جی اس ام مودم این کار را انجام دهند.مثل برنامه ای که دوست خوبم مهندس واحد نوشته . البته این سیستم یک کارش پیام کوتاه است و همه کار می کند ، طوری که آدم به سختی می توان کنار بیاید ا- نکته دوم اینکه با توجه به شماره انتخابی اس ام اس های خدماتی که معمولا اگر شماره رند باشد ، چندین صفر دارد ، اس ام اس های اشتباهی زیادی رد و بدل می شود . اشتباهات برنامه های تلویزیونی برای اعلام شماره پیام کوتاه هم مزید بر علت می شود و ما در این مدت بسیاری از اس ام اس های اشتباه داریم که با یک صفر اضافه یا کم برای ما فرستاده اند.- نکته سوم حضور منفعت طلبانه مخابرات است که برای دریافت و ارسال و خرید شماره حساب باز کرده است. شاید یک روز برسد که با رقیب جدیدی مواجه شود و از تعرفه هایش کوتاه بیاید.

Posted by Ali Mazinani at 12:20 نظر 11

link 11, 2007 08:26

روابط عمومی در معرض نقد
سخنان رهبر انقلاب در جمع مسئولان دولت ، جریانی را در بدنه دولت برای بازنگری در روابط عمومی ها ایجاد کرده ، که بهترین فرصت برای توسعه روابط عمومی است.
سخنان رهبریبايد به مردم توضيح داد. ايرادى كه من به اين دولت وارد ميكنم، اين است كه توضيح دادنشان به مردم كم است. اين روابط عموميهاى شما در بخشهاى مختلف بايد فعال عمل كنند. روابط عمومى شماست كه از رسانه‏ى ملى يا از مطبوعات ميتواند استفاده‏ى بهينه بكند؛ ياد بگيرند راه بيان كردن را. گاهى انسان توضيح هم ميدهد، بيان هم ميكند؛ منتها بى‏فايده! چون نوع بيان، نوع بيانِ اثرگذار و باوربرانگيز نيست؛ حقيقت را درست روشن نميكند. اين يكى از نقصهاست كه بايد حتماً اين نقيصه را جبران كنيد. آن كسانى كه دلسوزانه انتقاد ميكنند، با اين تبيين، با اين توضيح دلشان آرام ميگيرد. بعضى هم البته نه، بعضى از اقدامها را اگر بكنيد، ميگويند چرا كرديد، به اين دلائل غلط بود؛ اگر همان اقدام را نكنيد، ميگويند چرا نكرديد، به اين دلائل خطا بود! دليل ميشمرند؛ باب تحليل هم كه واسع است؛ هرچه دلشان ميخواهد، ميگويند! آنها اهميتى ندارند. حق، خودش را نشان خواهد داد؛ لكن بعضى از انتقادها، بعضى از نگرانيها، بعضى از دغدغه‏هائى كه در بعضيها هست، دلسوزانه است؛ بايد آنها را بيان كرد و برايشان توضيح داد.
چند خبرتصویب آیین نامه جدید روابط عمومی ها با شرایط جدید ، تسریع شد و ابلاغ شده است.اما نکته مهم تر ، هیات دولت تصمیم گیری در خصوص روابط عمومی دستگاههای دولتی را به کمیته ای 3 نفره تفویض کرده است.رییس سازمان مدیریت ، وزیر فرهنگ و اگر اشتباه نکنم مدیر کل حقوقی ریاست جمهوری این کمیته را تشکیل می دهند و قرار است مسایل ساختاری و جدی روابط عمومی ها در این کمیته بررسی و موانع گسترش فعالیت های روابط عمومی برداشته شود.
تهدیدهای یک فرصتامیدوارم این جریان شکل گرفته پس از سخنان رهبر ، به آسیب دچار نشود. آسیب اول می تواند این باشد که برنامه های تشریفاتی و شکلی روابط عمومی مطرح شود. بعضی وقت ها دیده ایم که در پی تصریح یک مقام عالی رتبه ، تکاپوی زیادی شکل می گیرد و متاسفانه گاها با فعالیت های صرفا تبلیغاتی و شکلی اصل ماجرا فراموش می شود.این مساله جدی تر می شود به خاطر این که این بار قرار است در مورد روابط عمومی یک جریان ایجاد شود. پس خود روابط عمومی ها بیشتر تلاش می کنند
به هرحالفرصت هست که مشکلات مزمن روابط عمومی ها به سرعت طرح و در کمیته سه نفره تصویب شود. شورای اطلاع رسانی دولت هم اگر بخواهد می تواند پایه گذار روابط عمومی واقعی باشد. مشکلاتی که می توان در این فرصت حل کرد ، شاید اینها باشد:- نحوه انتخاب مدیران روابط عمومی ها نظام مند نیست- تشکیلات مناسب برای روابط عمومی ها وجود ندارد- بودجه فعالیت های روابط عمومی مشخص نیست و بنا بر سلیقه و ناپایدار است- آموزش روابط عمومی راکد و مطابق با نیازهای روز نیست- سیاستگذاری محتوایی برای مجموعه روابط عمومی های دولت انجام نمی شود- نگرش مدیران ارشد سازمان ها به روابط عمومی نیازمند اصلاح است- امکان استفاده از رسانه ملی برای روابط عمومی ها نیست و هزینه زیادی برای ساخت برنامه و طرح مسایل طلب می شود- امکان اطلاع رسانی به مردم از عدم اجرای تعهدات سازمان برای روابط عمومی وجود ندارد-....
اما پیشنهاد:- در یک فرصت زمانی کوتاه ، تمامی مدیران روابط عمومی دستگاههای دولتی از نظر تخصص گزینش شوند!- تشکیلات روابط عمومی اصلاح و مدیر روابط عمومی مشاور و سخنگوی سازمان باشد- تصویب بودجه روابط عمومی برای مدیران ارشد اختیاری و سلیقه ای نباشد- شورای اطلاع رسانی دولت نقش سیاستگذاری محتوایی و بین بخشی را انجام دهد - عزل مدیران روابط عمومی صرفا با موافقت یک نظام صنفی یا شورای اطلاع رسانی انجام گیرد- نظام نامه اخلاقی روابط عمومی تدوین و در قالب انجمن صنفی اجرایی شود- صدا و سیما سیاست ساخت برنامه های مشارکتی و فروش آنتن را تغییر دهد
فعلا همین!

Posted by Ali Mazinani at 08:26 نظر 7

link 11, 2007 08:15

منابع آن لاین تحقیق
هشت سال پیش:برای تحلیل محتوای کتب درسی در مورد سازمان ، مجبور شدم سه هفته در کتابخانه مرکزی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی کار کنم.و در نهایت هم ، از مطالبی که پیدا کرده بودم کپی گرفتم که واقعا کار سختی بود.
امروز:دیدم که سایت مرکز نشر کتب درسی امکان دانلود تمام کتب درسی با فرمت PDF را می دهد. به راحتی می توان تحقیق کرد دانش آموزان در یک موضوع خاص چه مطالبی را یاد می گیرند.

Posted by Ali Mazinani at 08:15 نظر 0

link 11, 2007 06:37

خبري از كميته برگزاري روز روابط عمومي
از زماني كه با مصوبه دولت ، واژه روابط عمومي هم به روز ارتباطات 27 ارديبهشت اضافه شد ، باز اميدي هست كه اين نقطه عطف ساليانه سبب خير شود كه مسايل روابط عمومي حل شود.خبر اينكه قرار است فردا ، 21 اسفند چند مدير كل روابط عمومي وزارتخانه همراه دبير شوراي اطلاع رساني دولت بنشينند و برنامه ريزي كنند كه روز روابط عمومي چه بايد كرد.

Posted by Ali Mazinani at 06:37 نظر 5

link 12, 2007 08:41

اخلاق رسانه اي ؛ يك نكته
هميشه وقتي صحبت از اخلاق رسانه اي مي شود با تاسف و تاثر حرف مي زنيم انگار اخلاق نزد دست اندركاران رسانه اي ما در حد پايين تري نسبت به جامعه قرار دارد. اما تجربه ساده اين چند روزه گفتني است براي اينكه نشان دهيم حداقل اخلاق رسانه اي ما چندان عقب تر از حوزه هاي ديگر نيست.در روند تصويب بودجه در مجلس ، يكي از نمايندگان مجلس قبل از تصويب و راي گيري ، خبري را در گفتگو با يكي از خبرگزاري ها منتشر كرده بود كه واقعيت نداشت.نكته مهم اين بود كه با پيگيري كه انجام شد نماينده محترم قبول كرد كه خبر درست نيست و مايل است آن را تكذيب كند. شماره تلفن خبرگزاري را گرفت كه تكذيب كند.ولي بعدا با خبر شديم كه فقط درخواست كرده خبر را از روي تلكس بردارند و حاضر نشده بود خبر را تكذيب كند!از دبير سرويس خبرگزاري خواستم كه در گفتگو با نماينده ديگري خبر اين نماينده را تكذيب كند ، كه ايشان گفتند اين كار باعث تخريب وجهه اين نماينده مي شود و سعي مي كنيم تكذيبيه يا اصلاحيه خبر را بگيريم.
اما نكته جالب تر اينكه نماينده مذكور همزمان با تكذيب نكردن خبر در رسانه اول ، به يك روزنامه و يك خبرگزاري ديگر گفت كه خبر نادرست است و تكذيب كرد و عملا طوري وانمود شد كه خبرگزاري اول، خبر نادرستي را منتشر كرده است.نتيجه اينكه نماينده به مقصود خود از درج اين خبر رسيد ، در عين حال آن را تكذيب هم كرد و نهايت اينكه فقط آن خبرگزاري وسط ماجرا ماند ! آن هم به خاطر رعايت اخلاقي در قبال منبع خبر.

Posted by Ali Mazinani at 08:41 نظر 0

link 25, 2007 02:35

مواجهه با رسانه ها : چند نكته
آنچه خواهم نوشت ،‌نكاتي است كه مديران و مسئولان هنگام مواجهه با خبرنگاران(مصاحبه اختصاصي يا كنفرانس مطبوعاتي) بايد آنها را رعايت كنند.فايده اش هم اين است كه اول از گاف هاي خبري مديران كاسته مي شود ، دوم اينكه نتيجه كار همان خواهد بود كه مي خواهيم از رسانه ها منتشر شود.اين نكات شايد پراكنده باشند ، اما كاربردي و مناسب شرايط خاص فضاي رسانه اي ما نيز هست.
1. فقط به سوال پاسخ بگوييم دقت در سوال بخشي از هنر مواجهه با رسانه ها است. بسياري از مديران به اشتباه فكر مي كنند چون به مسايل سازمان مسلط هستند ، كافي است بفهمند كه در چه موضوعي بايد صحبت كرد . شروع بسياري از گاف ها همين مي شود. سوال را دقيق بشنويم و اگر لازم است از خبرنگار بخواهيم سوال را تكميل كند. عجله اي براي اينكه انبوه اطلاعات را بيرون بريزيم ، نداشته باشيم. اگر خبرنگار سوال را تكميل نكرد يا مبهم گذاشت ، كافي است با تكرار سوال در ابتداي پاسخ ،‌آن را شفاف تر كنيم و بعد پاسخ بدهيم.فقط به سوال پاسخ بدهيم و اگر مايل بوديم كه خبرنگار جنبه هاي مختلف سوال را بازتر كند ،‌ در پايان پاسخ بگوييم كه اين مساله از چند وجهه ديگر از جمله ... قابل بحث است.
2. مي گويم ولي ننويسيد!اين هم از آن حرف هاست اگر در حضور خبرنگاران مساله اي را بگوييم و از آنها بخواهيم كه آن را منعكس نكنند. اين فرض درست نيست كه از همه خبرنگاران قول گرفته ايم ننويسند و اگر نوشتند اخلاق را رعايت نكرده اند. واقعيت اين است آنها كار خودشان را مي كنند . فقط وقتي از اين جمله استفاده كنيد كه مي خواهيد خبرنگاران را به حساسيت موضوع متوجه كنيد و با برانگيختن حس كنجكاوي آنان ، مساله را خبري كنيد !
3. هنوز تمام نشده !يكي از تكنيك هاي دسترسي به خبرهاي تاپ اين است كه در حاشيه كنفرانس خبري و شلوغي حرف ها ، مصاحبه شونده در احاطه خبرنگاران استو تحت فشار سوال ها و حرف ها ،‌گاف ها نمايان مي شود. براي پايان جلسه كنفرانس خبري بايد برنامه داشته باشيم. حتي بدانيم از كدام در خارج مي شويم . تا حد امكان سوال ها در اين حواشي را پاسخ نگوييم و ارجاع به پاسخ هاي ارايه شده در كنفرانس كنيم. اگر سوال جديدي مطرح شد فرصت مناسب را براي پاسخ دادن بخواهيد. معمولا خبرنگاران حرفه اي سوالات اختصاصي را براي اين زمان نگه مي دارند ، بنابراين از آمادگي ذهني براي پاسخ دادن خارج نشويد و بدانيد كه هنوز تمام نشده .تجربه يكي از مديران خيلي جالب بود. بعد از كنفرانس خبري فضاي ارتباطي با خبرنگاران را شخصي مي كرد و به احوالپرسي و مسايل ساده مي گذراند و گرچه خودش مي دانست كه هنوز تمام نشده ، ولي با رفتارش به خبرنگار اين حس را مي داد كه ديگر تمام شد !
4.خودتان تيتر بزنيدقبل از هر مصاحبه ، با مدير روابط عمومي و مشاورين جلسه اي بگذاريد. اما بر خلاف جلسات اداري همه اطلاعات و گفتني ها را بدون هدف نگوييد. خودتا را جاي خبرنگار و سردبير خبر بگذاريد. اين سوال را از خودتان بپرسيد كه خبرنگار با چه تيتري بايد از جلسه خارج شود؟ اگر بدانيد چه موضوعي قرار است تيتر بشود حتما خودتان از ارايه اطلاعات و خبرهايي كه تيتر مورد نظرتان را كمرنگ كند ،‌پرهيز مي كنيد. پس از انتخاب موضوعي كه بايد تيتر شوند ، با همفكري كارشناس روابط عمومي چند جمله با قابليت تيتر شدن بنويسيد و در طول مصاحبه با تاكيد از آن استفاده كنيد .

Posted by Ali Mazinani at 02:35 نظر 0

link 10, 2006 03:52

نکته درسی
" در سرتاسر روزنامه وقایع اتفاقیه زمان صدارتش ، از تجلیل میرزا تقی خان خبری نیست . فقط چهار جا اسمش آمده وآن هم به حکم ضرورت "امیر کبیر و ایران ، دکتر فریدون آدمیت ، ص 43
این نوشته کوتاه ، درسی است برای روزنامه ها و نشریاتی که اغلب کارکرد روابط عمومی برای سازمان یا نهادی دارند و متاسفانه بنا بر عادت ناصواب در هر صفحه از روزنامه و نشریه اسمی باید از رییس سازمان برده می شود .جالب تر اینکه اگر فقط اسم رییس سازمان بود ، توجیهش آسان تر بود تا اینکه نام مدیر روابط عمومی هم زینت بخش نشریه شود.کاش می شد برای سنجش برتر بودن روابط عمومی ها اینچنین شاخص هایی تعریف می کردند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر